30. januar 2008

Mye har skjedd - lite er skrevet!

Før Infield og opplevelsestur over grensa til Peru med de andre Act Nowene for å fornye visumet hadde vi en våt, men fin, uke på aldeaen. Jeg hadde virkelig forestilt meg at Santa Cruz skulle være et varmt og behagelig tilholdssted i de mørke vintermånedene som dere har der hjemme. Og varmt er det, nesten for varmt. Og det regner, MASSE!! Håper bildene forklarer hva jeg mener, for ord er for knappe. Aldri opplevd slikt et regn!

INFIELD
Etter noen timer på humpete vei (les: dødsveien) kom vi til Coroico hvor Infield skulle være. Godt å treffe de andre igjen, høre hvordan de hadde hatt det og dele både oppturer og nedturer. Dagen, i korte trekk, var fulle av visdom fra en vis lærer, god mat, sykkeltur, fransk mat (virkelig å anbefale), avslapping ved bassenget, mygg (av det verste slaget), fantastiske Act Nowere; ja rett og lett GODE MINNER! Da uka var ferdig var vi nok alle som en klare for å gi alt de siste månedene, og etter noen oppklaringer fra vår kjære Johann (Bolivianer og tidligere Act Nower i Norge) blir nok kulturelle misforståelser sjeldnere de neste månedene!

Bolivianerne i gruppa måtte over grensa til Peru for å få enda 90 dager å boltre seg på, noe som endte i en stor gjeng som vendte nesa mot Titicaca og deretter Machu Picchu! En natt på Isla del Sol midt på Titicaca var fantastisk, det er fascinerende med en så stor innsjø så høyt oppe (3820 moh.), faktisk Sør Amerikas nest største.

På vei til Cuzco og Machu Picchu stoppet vi innom de berømte ”Islas flotantes” de flytende øyene som er laget av siv. Veldig stilig, med også veldig tursitifisert. Det er heldigvis bare noen få av de i alt 30 øyene som lever av turister, de andre vil helst ikke se noen en gang og i alle fall ikke bli tatt bilde av! Etter dette besøket bar det strake veien til Cuzco, og første post på programmet var togbilletter. Machu Picchu neste stopp! YEAH! En utrolig spesiell opplevelse, og veldig gøy å ha vært der. Vi lot oss også fascinere over hvor lenge byen var ”uoppdaget”. Helt frem til 1911 var det bare lokalbefolkningen som visste om det, og mange av tingene på museumet er funnet så seint som i 2004.

Nå er vi altså trygge tilbake i Santa Cruz etter noen helt fantastiske uker som ende i to ikke fullt så fantastiske netter i buss. Nå blir det godt å treffe barna på Aldeaen igjen og virkelig gi alt de neste månedene, med et lite avbrekk i begynnelsen av februar. Må jo ta meg litt fri og leke guide når Rune kommer på besøk!












Haaper dette kan beskrive hvor mye det regnet, hele Aldeaen var et basseng!
Alle er klare for sykkeltur, ingen visste at det om litt skulle posregne!
En liten pause ved "LAguna Verde" etter en dag med NYE sykling!
En visuell forklaring av solete vei og mye regn, men turen var flott!


Vi har krysset Titicaca, og naa venter vi bare paa bussen som fortsatt er midt utpaa!
Oyer laget av kun siv!
Macgu Picchu!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Lena!
Morro med oppdateringer. Så bra med Johann på infield! Han er en bra fyr. Håper dere får noen fantastiske siste måneder før hjemreise. Tida kommer til å gå alt for fort.

Hils til alle på aldean og si at jeg kommer på besøk. Flybilletene er bestilt og jeg skal ned i juni:):) Gjett om jeg gleder meg!

Steinar

Anonym sa...

Heisann Lena! Så koselig å lese - høres ut som du har hatt en fantastisk tur! Jeg skulle gitt mye for litt av deres sommervarme akkurat nå, for her i nebraska har vi minus 15 grader og isklad vind!
ha en strålende dag

Anonym sa...

Hei Lena!!! Gratulerer med 20 år!!!! Jeg følger med deg, mer enn du tror og leser med interesse dine skildringer. Og tusen takk også for kort du har sendt. Verden er ikke så stor når vi kan følge med der du er. Jeg håper du blir feiret, du er ei jente som fortjener det! Ta vare på deg selv i den store verden. Jeg skal hilse fra alle mine menn. De lar seg også imponere av det du formidler til oss. Alt vel! Fra Hilde (tante)

Anonym sa...

Heisann lena...
Så flott å lese om alt du opplever! Fantastisk!! Ta godt vare på deg, og hverandre. GRATULERER MED 20 årsdagen din!
Hilsen fra Torunn (i Bergen)

Karen Elise sa...

Lena pena! Konge at du har det bra:) Skal bli bra å treffe deg igjen, gleder meg til å henge!

Karen Elise sa...

Lena pena! Konge at du har det bra:) Skal bli bra å treffe deg igjen, gleder meg til å henge!

Karen Elise sa...

Lena pena! Konge at du har det bra:) Skal bli bra å treffe deg igjen, gleder meg til å henge!

Karen Elise sa...

Oi, trykka litt mange ganger! Jeje;)