4. november 2007

La Paz, høydesyke, Aldea og Santa Cruz

Den siste uken har det skjedd mye, og livet har nok en gang tatt en sving ut i det ukjente – I love it! Vi er nå ferdige med Peru, Lima, språksole, familieliv og turisme – vi er endelig VOLONTØRER! Vi er i Bolivia, landet med ca 800 000 gatebarn, som har hatt ca 200 statskupp siden landet ble selvstendig i 1825 og som er det fattigste i hele Sør Amerika.

La Paz var noe for seg selv, en by lang oppe i høyden. Byen strakte seg ut mellom høye fjelltopper og bakkene var brattere enn det bratteste jeg har sett – takket Gud for tyngdegrafen flere ganger! Vi fikk i løpet av dagene med høydesyke og trykkene hodepine fikk vi også et møte med Alalay, organisasjonen som har smeltet mitt hjerte. Måten de jobber på, og måten de tar i mot unger fra gata på er helt suveren. Oppbygningen fungerer på alle måter, og barna får mulighet til å komme seg vekk fra gata, alkohol, narkotika og alle andre vonde sirkler som gatelivet bringer med seg. Barna får så mange sjanser de vil, og først når de er ferdige med første og andre etappe kommer de til barnelandsbyen – eller aldeaen – for å igjen bo så å si i en familie. På denne måte lever barna i det de er klar for, med ansvar og forpliktelser som er i tråd med det nivået de er på. Slik lærer ikke barna hverandre uvaner, men hjelper hverandre heller til å hele tiden forbedre seg. I landsbyen er det lege, tannlege, psykolog og alt annet som et lite samfunn trenger, og her lever de samtidig som de lærer hvordan samfunnet fungerer. Alalay gjør mer enn å passe på ungene til de når alderen der de må klare seg selv – de lærer barna hvordan de skal klare seg i livet og hvordan man må jobbe for å leve et godt og trygt liv.

Nå er jeg endelig i Santa Cruz, der jeg skal leve og jobbe i 6 mnd. Byen som er våt, varm og ny, og som jeg er klar for å utforske til det ytterste. Men aller mest gleder meg til i morgen – da skal jeg endelig hilse på de ungene jeg skal være sammen med disse månedene, og se Aldeaen her i Santa Cruz. Føler meg virkelig klar for dette nå, og gleder meg til alt jeg kommer til å lære og oppleve mens jeg er her.

8 kommentarer:

nine sa...

Hei Lena
Så flott å lese det du skriver! De er heldige de som får med deg å gjøre. Lykke til videre! (Henta posen på ST i dag)
Nine

Anonym sa...

Hei Lena!
Ville bare si at jeg leser bloggen din, og at jeg syns det er kjempe kjekt og spennende å følge med på hvordan det går med deg og på alt du opplever!
Du er en person som er midt i blinken for det arbeidet du er med på nå!! Mange lykkeønskninger og klemmer fra meg

Anonym sa...

Hei vennen!
Vi er ofte inne og ser om du har mer å fortelle; artig å lese om dine opplevelser. Gleder oss til neste innlegg.
Vi savner deg her hjemme...
Hilsen fra Øyvind og mamma. (Pappa og Kristian er på sine jobber i kveld.)

Anonym sa...

Wow!
Gud bruker deg asså!
Stå på, du som nå er volontør.
Mine lykkeønskninger er herved sendt.

Anonym sa...

Hei Lena! Det er så kjekt å følge med på hvordan det går med deg..! Virker som du har det utfordrende og spennende på alle måter. Jeg gleder meg til å høre mer etterhvert :) Stor klem fra Kristin-kusine

Anonym sa...

hei kjekken! ;P
detta blir bra tror jeg! du er så flink Lena!
Husk på at Gud er med deg, selv om han noen ganger kan virke laaangt borte!
gleder meg til å lese mer om dine opplevelser!
Kjempe glad ideg snuppeduppa!

koz og klemz fra dizzy Lizzy!

Anonym sa...

Hei Lena!!!
Så gøy å inn å se på bloggen din! :) Høres ut som du opplever MASSE!!
Savner deg her hjemme, og gleder oss til du kommer hjem. Men nyt tiden der nede, og alle opplevelsene.
Kjempe glad i deg!
Klem fra Anne Mari

Hanna sa...

Hei Lena:) Virker som det gaar bra i Bolivia! Savner deg her i Lima da, gleder meg til aa se deg paa infieldç! Mange klemmer fra Hanna!